Cultura chineza este una dintre cele mai vechi culturi din lume. In ceea ce priveste cultura de afaceri din China sunt cateva puncte cheie ce trebuie avute in vedere:
Relatiile de afaceri din China sunt unice fiind un amestec de relatii personale si de afaceri. Marea majoritate a cartilor care dezbat modul de a face afaceri în China subliniaza importanța relaționarii în mediul de afcaeri chinez. Importanța relaționarii este probata de experientele personale ale celor care deruleaza afaceri in China. Daca in occident exista o procedura relativ simpla de a incheia afaceri, aceasta este in contrast cu experiența din China. Relatiile de afaceri din China necesita rabdare si mult timp petrecut impreuna cu furnizorii. De la caz la caz, aceasta poate implica preluarea de la aeroport, masa de prânz, vizitarea orașului, chat privind evenimentele curente din China, cina și daca mai este loc si petrecerea noptii cu prietenii. A doua zi se poate continua cu turul orasului si punerea afacerilor pe o ordine viitoare…
La incheierea afacerilor din China nu există reguli specifice, dar trebuie constientizat ca afacerea este doar o mică parte a relației cu furnizorii din China, fiind de asteptat o mulțime de extra activități cu partenerii chinezi. Te poti astepta sa dai curs invitatiei de a le vizitata casa, de a afla totul despre familia lor dar și de a raspunde dorintei de a cunoaste totul despre familia ta. Lucruri pe care obisnuiesti sa le faci acasa cu prietenii, cunoscuții, în China le faci cu partenerii de afaceri.
Raspunsul “nu” niciodata nu este comunicat In China se evita de regula comunicarea raspunsului care are intelesul de nu”. Se pune o intrebare si furnizorul o ignora. Acest fapt poate fi extrem de frustrant, dacă nu ești pregătit pentru asta. Se oatae repeata intrebarea si să fie ignorata in continuare. În cultura chineză, atunci când li se cere să facă ceva ce furnizorii, partenerii chinezi nu pot face sau nu vor să faca, acestia pur si simplu ignora întrebarea decât să raspunda cu „nu”. În cazul în care se intreaba furnizorului ceva de doua ori si te ignora de două ori, trebuie inteles ca raspunsul este nu.
Nu are importanta daca iti este sau nu foame În China, servirea mesei este perceputa si ca o modalitate de socializare. Nu se merge la cina sau masa de prânz în mod necesar pentru a manca, aceasta fiind privita in principal ca ocazie de relationare cu prietenii, colegii pe parcursul a doua sau mai multe ore.
In China trebuie sa fii pregatit sa mananci Daca un furnizor chinez te invita la cina sau masa de prânz nu-l poți refuza iar daca se da curs invitatiei, atunci este de așteptat disponibilitate pentru a consuma mai multe feluri de mancare. Dacă nu va este cu adevărat foame sau va ingrijoreaza greutatea ta, mâncati cât mai încet cu putinta!
Concluzie Modul de a face afaceri din China este total diferit de cel din occident. Implica relationare cu partenerul chinez si cunosterea multor dintre traditiile acestei tari pe langa timpul rezervat strict incheierii afacerilor. Iar per total asta nu poate decat sa imbogateasca experienta de afaceri din China.